Artikelen|Verhalen

Trek lezers de tekst in
Mijn uitgangspunt is altijd hetzelfde. Of ik nou een artikel schrijf voor een magazine of huis-aan-huisblad, tekst maak voor een folder of brochure of voor een complete website: het gaat altijd om mijn lezer.
En dan bij voorkeur de lezer die helemaal niet van plan is het stuk te lezen.
 
Omdat hij al genoeg troep in zijn brievenbus krijgt. Omdat hij nu even geen zin heeft om het vakblad te lezen. Of omdat hij een blad eerst even wil doorbladeren zonder echt te lezen. Ik zie hem zitten, met zijn kopje koffie. Voor hem op de tafel liggen wat bladen en folders. Ongeïnteresseerd trekt hij er een naar zich toe. Terwijl hij in zijn hoofd met heel andere dingen bezig is, valt zijn oog op een foto. Of op een kop. Automatisch leest hij de eerste zin. En dan trek ik hem verder. De hele tekst door, tot aan de laatste punt.
 
Bladeren of surfen
Ik schrijf veel voor huis-aan-huisbladen, tijdschriften, vakbladen, uitgaven van bedrijven en organisaties en websites. Voor alle teksten geldt dat ze het lezen waard zijn. Even een kop koffie, lekker een beetje bladeren of een uurtje surfen op het Internet. En intussen lees je bijna ongemerkt een indrukwekkend verslag over iemands leven, een praktisch artikel over de branche waarin je werkt of een verhaal.
Kopje koffie op, artikel gelezen!
 
Voorbeelden van teksten zijn te lezen door op de kopjes in de kantlijn te klikken.

Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002