Participatiepunt

Participatiepunt registreert de gevoelens van verkeersdeelnemers

Meldpunt Veilig Verkeer: databank van verkeersveiligheidsgevoel

Net als VVN zijn ook gemeenten bezig met verkeersveiligheid. Het grote verschil tussen beide is dat er voor VVN niet eerst een ongeluk hoeft gebeuren om een verkeerssituatie aan te pakken. Dat verkeersdeelnemers zich onveilig voelen, is al een goede reden om in actie te komen. Daarbij helpt het Meldpunt Veilig Verkeer.

 

"Niet de werkelijke verkeersonveiligheid maar juist het gevoel dat verkeersdeelnemers hebben over hun veiligheid is de reden waarom het Participatiepunt is opgezet”, vertelt Leonie Smeets. Zij is projectleider van het VVN participatiepunt, oftewel het Meldpunt Veilig Verkeer. Via de website kunnen burgers plaatsen melden waar ze het verkeer niet veilig vinden. Leonie Smeets legt uit wat er daarna met zo’n melding gebeurt. "Iemand van VVN in de regio bekijkt samen met de melder wat er precies aan de hand is en hoe dat eventueel te verbeteren is. Wat er daarna gebeurt, hangt van de situatie af. Het kan gaan om de infrastructuur: een onoverzichtelijke situatie of een plek waar heel gemakkelijk te hard gereden wordt. In dat geval kan de gemeente misschien iets verbeteren. Vaak ook gaat het om verkeersgedrag dat aangepakt kan worden door 30 kilometer-stickers op kliko’s te plakken, te meten of er werkelijk veel te hard wordt gereden of door specifieke buurtacties. Elke melding is anders en vraagt om een andere reactie. We hebben een top tien van aanpakken die we kunnen inzetten.”

 

Gemeenten

Het hangt dus van de melding af welke actie wordt ondernomen. "Vaak loopt het door elkaar”, zegt Leonie Smeets. "Mensen maken gebruik van het meldpunt als een gemeente te lang wacht voor ze actie onderneemt, niet reageert op de vraag of pas in actie komt bij een volgende aanpassing over drie jaar. Het kan ook zijn dat een gemeente de verkeersonveiligheid op die plek niet onderschrijft, maar dat mensen die wel voelen. Gemeenten erkennen verkeersonveiligheid vaak pas nadat er een ongeval heeft plaatsgevonden. Bij VVN ligt de nadruk juist op de onveiligheid die mensen voelen. Dáár willen we iets aan doen.”

 

Te hard rijden, onoverzichtelijkheid en oversteken

De meeste meldingen die bij het meldpunt binnenkomen, gaan over te hard rijden (28%), een onoverzichtelijke situatie (10,66%) of een moeilijke oversteekplaats (6,98%). Ook het niet verlenen van voorrang komt relatief vaak voor (5,66%). VVN werkt niet alleen aan oplossingen, maar registreert de meldingen ook. Die cijfers worden gebruikt door gemeenten en verkeersadviesbureaus. Die bureaus leggen de cijfers over verkeersproblemen van gemeenten naast die van VVN en zien daardoor of plekken alleen als onveilig worden ervaren of dat ook werkelijk zijn. Gemeenten gebruiken de cijfers als ze hun verkeersbeleid uitstippelen. Op die manier kan een gemeente toch rekening houden met de gevoelens van verkeersdeelnemers.

 

(Gepubliceerd in VVN-magazine)    

Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002