VAREN EN KLUSSEN ‘Op het water vind ik álles leuk,
maar de combinatie van varen en klussen is de beste. Mijn eerste
vaar-klusavontuur was een vakantie naar de Belgische grens. Ik was achttien,
had net eindexamen gedaan, toen ik met een vriendengroep een
oude tuindersvlet kocht - Cockie was er ook al bij. We knapten hem op, bouwden
er een oude dieselmotor in en voeren naar het zuiden. We kwamen tot Givet en
weer terug.’ CHARTER ‘Na die tocht ging ik bouwkunde studeren in Delft. Maar in
plaats van een kamer te huren, kocht ik een oude kraak uit 1890: De
Vooruitgang. Niet gehinderd door enige kennis knapte ik hem op en maakte er een
zeilcharterschip van. Ik heb nog negen jaar met groepen gevaren. Met studeren
ben ik wegens tijdgebrek gestopt.’ DE SAMENWERKING ‘Toen Cockie op een
gegeven moment toen ze haar huisje kwijtraakte, kochten we de luxe motor De
Samenwerking. Dat was meteen weer een leuk opknapproject. Ik maakte er een
varend schip van, waarop we nog zo’n tien, twaalf jaar hebben gewoond. Jasper
en Mark, onze zonen, zijn er zelfs geboren. Niet gek dat zij nu ook allebei
iets met water hebben.’ SALVATOR ‘Inmiddels kluste ik ook regelmatig voor
anderen op
schepen. Ik schreef me als
zzp’er in bij de Kamer van Koophandel en startte een scheepsrestauratiebedrijf
met een winkel erbij. Daarvoor kocht ik een derde schip, de sleepklipper
Salvator.’ SPIDO ‘Hoe leuk ik het ook vond, het reparatiebedrijf, de winkel en
de administratie namen meer en meer tijd in beslag. Toen zich dan ook een koper
meldde en tegelijkertijd een kennis rondvaartbedrijf Spido in Rotterdam kocht,
verkocht ik de Salvator en het bedrijf en werd een paar jaar bedrijfsleider bij
Spido.’ VAREND ERFGOED ‘En toch… Het enthousiasme dat sommigen voelen voor oude
treinen of vliegtuigen, heb ik met oude, varende schepen. De roots van Nederland! Ik
kwam dan ook alweer vrij snel in die wereld terecht.’ KONINGSPOORT ‘In die tijd
ging het niet zo goed met historische scheepshelling De Koningspoort, aan de
Oude Haven. Omdat ik dat jammer vond, bemoeide ik me ermee. We fuseerden met
het Havenmuseum en later met het Maritiem museum, tot het museum de havens weer
afstootte. Vijf jaar geleden werd de Stichting Erfgoedhavens Rotterdam
opgericht.’ DIRECTEUR ‘In mijn baan als directeur van deze stichting komen
bootjes en bouwen samen. Met mijn nautische kennis -ik heb alle vaarbewijzen
die er maar te behalen zijn- en bouwkundige achtergrond kan ik me hier uitleven.
Ik zit vaak op kantoor, maar er is veel meer. Als er eens een schip gesleept
moet worden, doe ik dat even. En met liggers en deskundigen praat ik mee in de
werkgroep duurzaamheid.’ HAVENGESCHIEDENIS ‘Wekelijks maak ik een ronde langs
de Leuvehaven, Bierhaven, Rederijhaven, Scheepmakershaven, Wijnhaven, Oude
Haven, Haringvliet, Boerengat, Buizengat, de Voorhaven en Aelbrechtskolk. Die
namen verwijzen naar de geschiedenis van de zeevaart. Mooi vind ik dat.’ KOTTER‘Zelf woon ik inmiddels in een huis en heb ik nu sinds een jaar of zeven geen
boot meer. Maar ik heb onlangs een proefvaart gemaakt op een kotter. Het bloed
kruipt toch waar het niet gaan kan. Dus een boot komt er wel weer.’
(Gepubliceerd in VLOT.)
Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002