Rein Schuddeboom

 

REIN SCHUDDEBOOMOVER HISTORISCHBEWUSTZIJN, BOUWEN & BOTEN
Tekst Gonneke Bonting 

 

 

Naam: Rein Schuddeboom (61)
Werk: directeur van de stichting Erfgoedhavens Rotterdam
Schepen: kraak de Vooruitgang, luxe motor De Samenwerking en De Salvator    
Woont: met echtgenote Cockie (60) en hond Jag
Water: Haringvliet, Rotterdam

 

VAREN EN KLUSSEN ‘Op het water vind ik álles leuk, maar de combinatie van varen en klussen is de beste. Mijn eerste vaar-klusavontuur was een vakantie naar de Belgische grens. Ik was achttien, had net eindexamen gedaan, toen ik met een vriendengroep een oude tuindersvlet kocht - Cockie was er ook al bij. We knapten hem op, bouwden er een oude dieselmotor in en voeren naar het zuiden. We kwamen tot Givet en weer terug.’ CHARTER ‘Na die tocht ging ik bouwkunde studeren in Delft. Maar in plaats van een kamer te huren, kocht ik een oude kraak uit 1890: De Vooruitgang. Niet gehinderd door enige kennis knapte ik hem op en maakte er een zeilcharterschip van. Ik heb nog negen jaar met groepen gevaren. Met studeren ben ik wegens tijdgebrek gestopt.’ DE SAMENWERKING ‘Toen Cockie op een gegeven moment toen ze haar huisje kwijtraakte, kochten we de luxe motor De Samenwerking. Dat was meteen weer een leuk opknapproject. Ik maakte er een varend schip van, waarop we nog zo’n tien, twaalf jaar hebben gewoond. Jasper en Mark, onze zonen, zijn er zelfs geboren. Niet gek dat zij nu ook allebei iets met water hebben.’ SALVATOR ‘Inmiddels kluste ik ook regelmatig voor anderen op schepen. Ik schreef me als zzp’er in bij de Kamer van Koophandel en startte een scheepsrestauratiebedrijf met een winkel erbij. Daarvoor kocht ik een derde schip, de sleepklipper Salvator.’ SPIDO ‘Hoe leuk ik het ook vond, het reparatiebedrijf, de winkel en de administratie namen meer en meer tijd in beslag. Toen zich dan ook een koper meldde en tegelijkertijd een kennis rondvaartbedrijf Spido in Rotterdam kocht, verkocht ik de Salvator en het bedrijf en werd een paar jaar bedrijfsleider bij Spido.’ VAREND ERFGOED ‘En toch… Het enthousiasme dat sommigen voelen voor oude treinen of vliegtuigen, heb ik met oude, varende schepen. De roots van Nederland! Ik kwam dan ook alweer vrij snel in die wereld terecht.’ KONINGSPOORT ‘In die tijd ging het niet zo goed met historische scheepshelling De Koningspoort, aan de Oude Haven. Omdat ik dat jammer vond, bemoeide ik me ermee. We fuseerden met het Havenmuseum en later met het Maritiem museum, tot het museum de havens weer afstootte. Vijf jaar geleden werd de Stichting Erfgoedhavens Rotterdam opgericht.’ DIRECTEUR ‘In mijn baan als directeur van deze stichting komen bootjes en bouwen samen. Met mijn nautische kennis -ik heb alle vaarbewijzen die er maar te behalen zijn- en bouwkundige achtergrond kan ik me hier uitleven. Ik zit vaak op kantoor, maar er is veel meer. Als er eens een schip gesleept moet worden, doe ik dat even. En met liggers en deskundigen praat ik mee in de werkgroep duurzaamheid.’ HAVENGESCHIEDENIS ‘Wekelijks maak ik een ronde langs de Leuvehaven, Bierhaven, Rederijhaven, Scheepmakershaven, Wijnhaven, Oude Haven, Haringvliet, Boerengat, Buizengat, de Voorhaven en Aelbrechtskolk. Die namen verwijzen naar de geschiedenis van de zeevaart. Mooi vind ik dat.’ KOTTER‘Zelf woon ik inmiddels in een huis en heb ik nu sinds een jaar of zeven geen boot meer. Maar ik heb onlangs een proefvaart gemaakt op een kotter. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Dus een boot komt er wel weer.’

(Gepubliceerd in VLOT.)

Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002