Vera Carasso

VERA CARASSO OVER FIETSEN LANGS HET IJ, ZEEZIEK ZIJN & ZEILBOOTDROMEN

Tekst Gonneke Bonting  

Naam: Vera Carasso (43)
Werk: directeur museale zaken van het Scheepvaartmuseum Amsterdam
Schepen: viskotter AM58 Concordia en een stalen motorvlet
Woont: met Bob van Wely (57), Emma (17), Nina (15), Sam (15), Friso (13) en kat Tinus
Water: het IJ

Op schepen ‘Door mijn werk bij het mooiste scheepvaartmuseum van Nederland kom ik regelmatig aan boord van allerlei schepen. Zelf heeft het museum ook een aardige vloot: het VOC-schip Amsterdam, ss Christiaan Brunings en de Koningssloep.’ Kunstcollectie ‘De collectie van het museum is me op het lijf geschreven. Ik ben afgestudeerd op de wisselwerking tussen Oost en West. De maritieme geschiedenis heeft zo’n grote impact gehad op onze cultuur. En dat is precies wat je in dit museum terugziet.’ Scheepvaartmuseum‘Zo’n werkplek in de stad waar ik al sinds mijn achttiende woon, in een zeventiende-eeuws gebouw met een maritieme omgeving, beschouw ik als een voorrecht. Als je tien jaar geleden had gevraagd waar ik nog eens zou willen werken, dan had ik dit museum genoemd. Ik werk hier nu tweeënhalf jaar. Elke dag fiets ik langs het IJ van het mooiste schip naar het mooiste museum van de stad.’ Altijd al ‘Dat mooiste schip is de AM58 Concordia. Ik heb eigenlijk altijd al op een schip willen wonen. En sinds mijn relatie met Bob heb ik een partner die dat gelukkig ook fantastisch vindt. Bob is duurzaamheidsarchitect, bouwbegeleider en ook buiten zijn werk om veel met duurzaamheid bezig. Samen maakten we het ontwerp om onze AM58 Concordia om te bouwen tot woonschip.’ Duurzaam ‘Alles wat kan op het gebied van duurzaamheid hebben we op ons schip toegepast. Zo hebben we 25 zonnepanelen, een warmtepomp, een warmteterugwinningsunit, flinke isolatie, ledverlichting, een grijswatersysteem voor de toiletten en een apparaat dat het drinkwater ontkalkt.’ Mooi verlengd ‘De kotter was eerst 26 meter lang, maar telt er nu 35. Toch is de oorspronkelijke lijn heel goed bewaard gebleven. Daarvoor is bijvoorbeeld de stuurhut een eindje naar voren verplaatst.’ Nieuw hart ‘Het enige wat pijn deed, was het verwijderen van de originele kromhoutmotor. Maar precies boven de plek waar die motor stond, staat nu een prachtig AGA-houtfornuis. Dat voelt als een nieuw hart voor het schip, een waardige vervanging voor de motor.’ Trots ‘Als ik het schip nu zie liggen, voel ik me echt trots. Toen we het kochten, lag het schip al twintig jaar werkeloos te wachten om verbouwd te worden. En nu is de AM58 Concordia zelfs genomineerd geweest voor de Woonboot van het Jaar-verkiezing.’Zee ‘Varen kan ons schip niet meer, maar het was toch alleen geschikt voor tochten op zee. En er zijn redenen genoeg om de zee niet op te willen. Dat ik vreselijk veel last heb van zeeziekte, vind ik wel een belangrijke. En ik houd erg van binnenwateren.’ Zeilen ‘Ik ben een zeiler. Op mijn achtste ging ik, kind van niet-zeilende ouders, voor het eerst naar een zeilkamp. Ik was meteen verkocht. Sindsdien speelt water een grote rol in mijn leven. Zoals je vanaf het water naar het land kijkt, die open landschappen, dat vind ik prachtig. En als je me vraagt om weer eens fanatiek mee te doen aan een zeilwedstrijd: ja, graag!’ Roeien ‘Om in de periodes tussen zeilkampen ook op het water te kunnen zijn, ben ik in mijn jeugd gaan roeien. Dat ben ik blijven doen tot de kinderen kwamen.’ Stalen motorvlet ‘Langszij ligt onze stalen motorvlet. Daarmee maken we vaak tochtjes naar het IJsselmeer en door de grachten. Ik vind dat een heerlijke manier om op het water te zijn. En ooit komt er nog een zeilboot.’

 

(Gepubliceerd in VLOT.)

Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002