VTU Vakdag

Inspiratie op de VTU Vakdag
Originele manieren om elkaar weer eens te spreken
Om de kwaliteit verder op te voeren en in te spelen op de internationalisering deden de organisatoren van de Uitvaart Vakbeurs en VTU Vakdag een paar dingen anders dan voorgaande jaren. Gratis toegangsbewijzen waren er dit jaar niet, de opzet was ruim en overzichtelijk en er was een aantal buitenlandse standhouders.

Midden op de beursvloer is een ruimte met de grootse naam Inspiratietheater. Op het podium van het theater staan in de loop van de dag verschillende sprekers en het Inspratietheater is dan telkens zo goed als ‘uitverkocht’. De sprekers zijn voor passerende beursbezoekers nauwelijks te verstaan, maar de mensen die zitten te luisteren, dragen hoofdtelefoons.
Kennis delen, een van de beide pijlers van deze editie van de VTU Vakdag, op 26 september jl. krijgt in het Inspiratietheater inhoud. Vertegenwoordigers van allerlei branchegerelateerde organisaties - Schaapsoud, Amco, de Landelijke Beroepsvereniging van Ritueelbegeleiders, Finevita, Clickables, Finevita Crematoria – houden er in de loop van de dag een ‘pitch’. En deskundigen met heel verschillende invalshoeken geven kennissessies, zoals de organisator van de Duitse beurs FORUM BEFA Udo Gentgen, ontwerper/vormgever Marie-José van Hekke, technisch adviseur Walter Spangenberg, Efteling-inspiratiemanager Frans Goenee en bedrijfsverloskundige Guido Thys.

Doelgerichter
De andere doelstelling, naast kennis delen, is netwerken. Dat gebeurt volop op het netwerkplein en in de wandelgangen er omheen. ‘Een duurzame manier van netwerken’ noemt Evert de Niet, van DELA voorheen Algemeen Belang Groningen en mede-initiatiefnemer van Greenleave, het. "Voor vijfentwintig euro spreek ik op één dag een heel groot deel van mijn netwerk zonder ze allemaal te bezoeken.” Een andere bezoeker geeft aan dat het prettig is om eens vanuit een andere invalshoek contact te hebben met je netwerk.
De stand van Hesselmans International is ingericht met het doel elkaar op een andere manier te spreken, betoogt salesmanager Willem van Baarsen. Hij toont een kist die rust op zes paardenpoten en laat de cocktailbar zien. De flessen die ogenschijnlijk zijn bedoeld om een cocktail te mixen, blijken verzorgingsmiddelen voor de overledene te bevatten. Ondanks deze knipoog geven veel standhouders aan dat het publiek door de bank genomen serieuzer en doelgerichter is dan voorgaande jaren. Er lijken meer ‘beslissers’ aanwezig te zijn. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de toegangsprijs. De organisatie besloot dit jaar, in tegenstelling tot voorheen, geen gratis toegangsbewijzen te verstrekken. Verschillende standhouders geven aan dat ze het verschil merken. Ze zeggen meer serieuze vragen over hun producten te krijgen en standhouders constateren dat het ‘naborrelen’ op het netwerkplein veel later op de dag begint.

Fotowedstrijd
Een succesvolle manier om in gesprek te raken, blijkt ook die van het Nederlands Collectief van Afscheidsfotografen (NCVA). De vereniging organiseerde een wedstrijd voor haar leden. Een vakjury koos de 25 beste foto’s. Die hangen op de beurs. Het publiek mag stemmen over de winnende foto. "Al na anderhalf uur waren we door onze driehonderd stemformulieren heen”, zegt Gonnie Helfrich van het NCVA. "We hebben snel bij laten drukken. Er komen veel mooie reacties op de foto’s. Kennelijk zijn de mogelijkheden van afscheidsfotografie nog niet algemeen bekend.”

Veel noviteiten
Behalve kennis en netwerkcontacten zijn er voor de bezoeker verschillende nieuwe en minder bekende producten. Het Oostenrijkse Grabkult demonstreert in de stand de mogelijkheden van de urnenzuil. Hemelstuintje levert kunststof bakken van goede kwaliteit die op een graf geplaatst kunnen worden en laat op de beurs zien dat die veel mogelijkheden bieden om naar eigen idee in te richten.
Ook digitaal valt er van alles te ontdekken. Hanny van Keulen van Uitvaartkrachten laat zien hoe een profiel op uitvaartkrachten.nl een website kan vervangen. Het koppelen van uitvaartsoftware aan de financiële administratie maakt het werk van de uitvaartondernemer eenvoudiger. Dat toont Charles Rommelaar van Arch-IT, het bedrijf dat het systeem ontwikkelt, in de stand van Funeral View. "Dit is echt een innovatieve ontwikkeling”, stelt hij. "Er staat hier op de beurs een collega die iets vergelijkbaars doet, maar bij mijn weten wordt dit verder nergens aangeboden.” En Gosse Jan Annema maakt met dB audiovisueel het afspelen van muziek tijdens de plechtigheid zo eenvoudig dat "de koffiejuffrouw het tussen de bedrijven door kan doen”. Wanneer een uitvaartondernemer nabestaanden de mogelijkheid biedt om via Memori een herdenkingsplek te creëren, blijven de reacties van anderen via internet beheersbaar en overzichtelijk. Het internettijdperk geeft dus gemak, besparing en een respectvollere uitstraling.

Grens
Met ruim honderddertig stands zijn er natuurlijk nog veel meer producten en diensten te noemen. De reacties over de opzet en de grootte van de beurs verschillen. Er zijn bezoekers die veel nieuws hebben gezien en standhouders die hun product aan velen hebben kunnen presenteren. Die visie deelt niet iedereen. "Ach, er is de laatste jaren niet zoveel nieuws op de markt gekomen”, stelt een bezoeker tijdens het dinerbuffet. "En als er eens wat nieuws is, dan kom je dat al snel tegen op het internet.” Van hem zou de frequentie van de vakbeurs wel weer terug mogen naar eens in de vier jaar, zonder eendaagse beurs om de twee jaar.
De meeste standhouders en bezoekers lijken het wel eens te zijn over de opzet. Die vinden ze ruim en overzichtelijk. Beurscommissievoorzitter Jos Weijs zegt de dag geslaagd te vinden. "We proberen de kwaliteit op een hoger niveau te brengen”, zegt hij. "Het achterwege laten van gratis toegangsbewijzen draagt daaraan bij en we houden scherp in de gaten wat hier gebeurt. Dat werpt vruchten af. Er kwamen 1.660 bezoekers.” Behalve kennis delen, netwerken en innovatieve producten vindt Weijs internationalisering een belangrijk thema. "Er zijn twaalf stands van buitenlandse ondernemers uit zeven landen”, zegt hij. "Kijk, daar zitten de Belgische en de Duitse beursorganisatoren samen te eten. We moeten niet denken dat onze bedrijven stoppen bij de Nederlandse grens.”

 

Winnende foto
Yvette Vlaar van Farwell Moments Photography won de fotowedstrijd die de NCVA uitschreef. Het meisje op de foto kijkt voor de laatste keer naar haar kleine broertje. Gonnie Helfrich licht toe wat de foto extra bijzonder maakt: "Zelf zal het meisje zich dit moment niet meer herinneren, maar door deze foto blijft het moment voor altijd bestaan." Eervolle vermeldingen waren er voor Gonnie Helfrich van Farewell Moments Photography, Ellen Teunissen-Ruiterman van Een Liefdevolle Herinnering en Evelien Vugh van Momenten van Afscheid.

 

(Gepubliceerd in Vakblad Uitvaart)

Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002