Geloof in je missie is belangrijk voor succes

Interview
Internetpionier van het eerste uur blikt terug
‘Geloof in je missie is belangrijk voor succes’
Uitvaart Internet Diensten van Antoine Fonville gaat over in andere handen. De internetpionier blikt met voldoening terug op een kwarteeuw in de branche. Ondanks de voorspelling dat het concept snel zou stranden omdat internet en uitvaart nu eenmaal niet samengaan.

Na 26 jaar dragen Antoine Fonville en Joke Spans hun bedrijfUitvaart Internet Diensten (UID) over aan RememberMe. Vanaf 1 januari 2022 beheert Orlanda Adams de websites uitvaartinformatie.nl, crematorium.nl, begraafplaats.org en rouw.nl. "RememberMe is een vernieuwend platform”, vindt Fonville. "Orlanda heeft wel ideeën ontwikkeld waarvan ik het jammer vond dat ik daar zelf niet op was gekomen. Bijvoorbeeld de manier waarop ze op haar site werkt met verschillende thema’s. Ik ben dan ook blij dat zij mijn websites overneemt.”
Als vernieuwer wordt Fonville zelf ook wel gezien, al was dat in het begin meestal niet positief bedoeld. "De branche wilde er in 1995 nog niet aan”, zegt hij. "Internet en uitvaart? Dat gaat niet samen, vond men.”

Keuzes
Zelf geloofde hij meteen heilig in zijn concept. Na een carrière in de sociale sector studeerde Fonville bedrijfskunde, met de geldstromen in de uitvaartbranche als afstudeeronderwerp, om daarna aan de slag te gaan als crematoriumbeheerder. "Tijdens mijn studie was ik enthousiast geworden over het fenomeen internet”, vertelt hij. "Dat bestond toen nog maar net en ik voorzag veel mogelijkheden in de toekomst. Zeker ook voor de uitvaartvaartbranche.” Het idee achter zijn bedrijf is dat nabestaanden om keuzes te kunnen maken, moeten beschikken over zoveel mogelijk informatie rondom de dood en rouw. En internet is een prachtige manier om erachter te komen wat er mogelijk is. Fonville vergelijkt zijn websites wel met een gratis huis-aan-huisblad. Ook daarin staat wetenswaardige informatie, aangevuld met advertenties.

Honderd functies
Gedurende de eerste jaren deed hij een aantal dingen naast het beheren van zijn websites. "Ik heb de sites van onder meer Uitvaartmedia, Terebinth en het Netwerk Uitvaartvernieuwers een paar jaar bijgehouden. En verder kluste ik wat bij in de automatisering. Twintig, vijfentwintig jaar geleden was alles veel kleiner dan nu. De taken die ik destijds in mijn eentje erbij deed, worden nu door mensen in meer dan honderd verschillende functies uitgevoerd.” Ook het werk van UID groeide uit tot een volledige weektaak voor Fonville en een halve voor zijn partner, Joke Spans. Internet is dus behoorlijk veranderd, maar de uitvaartbranche natuurlijk ook.

Verdienmodel
"Bekend is dat de consument steeds veeleisender en mondiger wordt”, merkt hij op. "Maar de laatste tijd zie ik ook een verharding. Het woord ‘verdienmodel’ voert steeds vaker de boventoon. Intussen zijn er veel vrouwelijke zzp’ers gekomen in de mannenwereld die de branche toch wel was. Dat heeft een emotioneel aspect toegevoegd. Zo verandert de branche in de loop der jaren steeds met golven.”

Fonville typeert zijn internetbedrijf als een hobby die hij goed heeft uitgebuit. "Ik heb het heel leuk gehad en erg genoten van de goede contacten. Een echte marketingman ben ik nooit geweest, dat is niet anders. Nu ga ik me bezighouden met de vele foto’s van begraafplaatsen die ik heb, misschien maak er wel een website voor. En tekenen is ook een hobby van me. Echt stilzitten lukt me toch niet, ik zorg wel dat ik onder de mensen blijf.”
Voor startende ondernemers heeft hij desgevraagd vijf ervaringstips: 

Geloof in je eigen missie
"In het begin kostte UID alleen geld. Maar ik ben erin blijven geloven, wat men er ook over zei.”

Zie het als je roeping of je hobby
"Het plezier in mijn werk heeft ervoor gezorgd dat UID nu meer dan 25 jaar bestaat.”

Laat de concurrentie voor wat het is
"Ik heb eigenlijk maar één collega die ik als concurrent beschouw. Hij maakt zijn keuzes, ik de mijne.”

Zorg goed voor je klanten
"Als een klant vroeg of ik eens iets extra’s wilde doen, vond ik dat prima. Daarover moet je niet moeilijk doen.”

Neem de bezoekers van de websites serieus
"Vragen die binnenkwamen, beantwoordde ik altijd oprecht. Zelfs als het antwoord heel erg voor de hand lag.”


[Gepubliceerd in Vakblad Uitvaart]

Gonneke Bonting| gonneke@gonnekebonting.nl |0651462002